Makt, medier og eierskap

5 04 2010

I media for noen uker siden snakket vi om makt, medier og eierskap. Vi fikk i oppgave å skrive om disse temaene, noe som nok ikke er så dumt – for de er aktuelle både nasjonalt og internasjonalt.

Vi fikk velge oppgave fritt, og oppgaven min lyder derfor slik:

Kontroll av medieeierskap er et viktig tema i Norge, og hvordan er Rupert Murdochs medieimperium et bevis på at dette er noe vi ikke bør gi slipp på?

«Du skal ikke tro alt du leser» er en velkjent setning for de fleste, og rådet er mer aktuelt i dagens media enn noen gang. Overalt blir vi overøst av forskjellige budskap, forskjellige beskjeder man ønsker å formidle til mannen i gata. Men i forskjell til tidligere er det kanskje enda vanskeligere å sile ut sannheten fra det store informasjonshavet av løgn, bedrag og penger under bordet.

I moderne samfunn skal det mye til å ikke kunne skaffe seg informasjon om hva som skjer rundt i verden. Noen nyhetstilbud er tilnærmet gratis, slik som nettaviser og nett-TV, mens andre igjen er medier man tradisjonelt må betale for å få med seg. Eksempler er aviser og TV-kanaler. En utvikling vi har sett de senere årene er at eierskapene til forskjellige medier flyter sammen, enkeltpersoner eller -selskaper kjøper seg mer og mer makt.

Vi påvirkes ofte mer enn vi tror av ting vi blir utsatt for. Eksempler er reklame, men holdningene våre formes også etter ting vi blir utsatt for i nyhetsmediene. (Forbrukeportalen)

En av de viktigste retningslinjene for journalister er at man skal forsøke å se en sak fra flere sider, og være objektiv i sine fremstillinger. Dette blir sett på som god presseetikk, og objektivitet ligger til grunn for  Vær Varsom-plakaten. Ta for eksempel punkt 1.2.: «Pressen ivaretar viktige oppgaver som informasjon, debatt og samfunnskritikk. Pressen har et spesielt ansvar for at ulike syn kommer til uttrykk.»

Vær Varsom-plakaten ble presentert i Norge i 1936, og siden den gang vært ganske uunnværlig for at norsk presse skal kunne gjøre jobben sin uten å tråkke noen urettferdig på tærne. I tillegg har vi også medieeierskapsloven, som skal hindre at én aktør får for stor andel i et av mediemarkedene. Her i Norge deles de forskjellige markedene opp i avis, TV og radio. I loven er det fastsatt vilkår for hva som menes med «betydelig eierstilling» i et marked, og i følge Medietilsynet overtredes grensene hvis én aktør «har eller får kontroll over 1/3 av det samlede dagsopplaget for dagspressen.»

Medieeierskapsloven blir stadig diskutert i media (F.eks.: Kronikk fra DN), og selv om det finnes mange som ønsker endringer på den er nok de fleste enige om at man har bruk for litt kontroll av eierforholdene. Et av lovens forhold er jo å hindre monopol av mediemarkedene, noe vi kan se en utvikling i retning av. Selv om det ikke er tilfelle i de fleste vestlige demokratier, er det tydelig at mediemakten i visse land ikke er helt jevnt fordelt. Nevner jeg navn som Rupert Murdoch  og Silvio Berlusconi skjønner nok de fleste hva det er snakk om.

Rupert Murdoch er en kjent mediemogul i USA, i TV-serien the Simpsons presentert som medietyrann. Murdochs selskap News Corporation eier vanvittig mange medier – se for eksempel denne listen på Wikipedia:  List_of_assets_owned_by_News_Corporation

Kort sagt eier han 179 aviser, 40 forlag, 40 TV-stasjoner, 100 kabel-TV-kanaler, 9 satelittfjersynsselskaper og et filmstudio. Å påstå at han har betydelig makt over USAs mediemarked, også kjent som verdens største mediemarked, er ingen overdrivelse.

Murdoch styrer mediene han eier med fast hånd, og har avgjørende ord i viktige beslutninger. En av hans kanskje mest kjente mediakanaler er TV-stasjonen FOX News. Murdoch er selv republikaner, og FOX News er et av mediene han aktivt bruker til å fremme sine syn og meninger. Selv om TV-kanalen har slagord som «Fair and balanced», er det etter hvert viden kjent at slagordet ikke passer til stasjonens nyhetsinnhold. I denne tråden på Yahoo! Answers er det for eksempel en som går så langt som å mene at FOX hjernevasker seerne sine. Kanskje er det ikke altfor lant fra sannheten?

I dokumentaren Outfoxed fra 2004 kritiseres TV-kanalen for diverse forhold. Tidligere ansatte forteller om hvordan de ble beordret til å lyve i nyhetssendingene, for så å bli sparket da de nektet å følge ordrene. I tillegg skal FOX ha viet betydelig mer sendetid og oppmerksomhet til republikanerne og Bush-regjeringen (da de satt i det hvite hus), enn til demokratene. Murdoch selv skal også alltid ha sørget for at kanalen har perspektiver med konservative syn, og at det velges konservative gjester i debatter og intervjuer som er erfarne og har høy selvtillit, mens de liberale gjestene som blir invitert er personer som fremstår som usikre og svake.

Det er viktig at slike opplysninger kommer frem i lyset, for det Murdoch gjør i FOX News er ikke ulovlig i utgangspunktet. De sparkede ansatte fikk blant annet ikke medhold i rettsaken mot TV-kanalen, fordi det ikke er ulovlig å lyve i nyhetssendinger. Det er jo én ting, og er i seg selv tankevekkende, men det hadde vært mye verre om folk ikke hadde fått vite om perspektivene som blir skildret i Murdochs medier. Så lenge man har et visst kritisk blikk når man ser på FOX News, kan man likevel få noe vettig ut av nyhetene der.

For å oppsummere dagens stadig voksende sjø av medietilbud, er det kanskje passende å putte en personlig vri på to ordtak: Det finnes nok av fisker i havet, men man skal ikke ta alt for god fisk!

Det har i Norge blitt diskutert om grensen på at man kun kan eie 33 % av et mediemarked skal endres, og noen forslag har vært å heve den til 49 %. Andre igjen mener at dette er altfor høyt.

Selv om USA har noen restriksjoner om eierskap, har ikke dette hindret Rupert Murdoch i å skaffe seg betydelig makt gjennom flere kanaler. Selv mener jeg at Murdoch og selskapet News Corporation er et eksempel på en utvikling vi ikke må styres mot i Norge, at frihet og objektivitet beskyttes ved at ingen enkeltaktører styrer for mye på en gang. Det er vanskeligere enn noen gang å sile ut hvem som forteller deg sannheten, uten baktanker, og som det konkluderes med i Vær Varsom-plakaten: Ord og bilder er mektige våpen, misbruk dem ikke!

Advertisements

Handlinger

Information

One response

10 04 2010
anneholme

Du har fått med mye bra og aktuelt stoff, i tillegg til det vi snakket om i timen. Du skriver på en måte som gjør det interessant å lese og man lærer mye av og lese dette!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: